Rabu, 23 September 2015

Folklor Mite Sumatera Barat (Inyiak Susu Sabalah)

Mite-Sumatera Barat-Caniago-Koto Gadang.                           Yos Caniago, 36, laki-laki
   Petani,
   Caniago, Minangkabau
   Koto Gadang
   30 Maret 2012.

Inyiak Susu Sabalah
Pada zaman dahulu, diperkirakan sebelum agama Islam masuk ke Indonesia, ada seorang perempuan yang tinggal di Desa Koto Gadang, daerah Maninjau. Semasa hidupnya, perempuan itu dikenal baik oleh masyarakat luas dan menjalani kehidupan layaknya orang biasa. Sewaktu meninggal dunia, ternyata perempuan itu diketahui dalam keadaan hamil. Warga merasa sedih karena perempuan itu meninggal sebelum sempat melahirkan anaknya.
Beberapa lama setelah meninggalnya perempuan itu, warga dikejutkan dengan adanya suara bayi menangis dan orang menyanyi untuk bayinya. Warga lebih kaget lagi karena suara tersebut berasal dari kuburan perempuan itu. Semakin dekat ke kuburan, semakin jelas suara itu terdengar. Awalnya warga merasa merinding dan takut dengan adanya suara itu, tetapi warga lebih merasa penasaran dibuatnya. Akhirnya warga berencana menggali kuburan itu.
Setelah digali, apa yang didengar warga ternyata benar. Di dalam kuburan, warga melihat perempuan itu menimang bayinya. Yang lebih membuat warga tersentak, kuburan tempat perempuan itu membentuk sebuah ruangan yang lapang dan di dalamnya terdapat keindahan yang tidak dapat dilukiskan dengan kata-kata. Perempuan itu hidup kembali dan berhasil melahirkan bayi berjenis kelamin perempuan yang ada dalam kandungannya. Saat melihat perempuan itu, warga mendapati pakaian yang dikenakannya adalah pakaian yang pernah diberikannya pada orang lain yang membutuhkan pertolongan. Warga meyakini bahwa itu merupakan balasan atas kebaikan yang telah dilakukan perempuan itu semasa hidupnya.
Sesudah peristiwa menakjubkan tersebut, perempuan itu kembali menjalani kehidupan normal seperti orang pada umumnya. Menurut cerita yang beredar di masyarakat, diketahui bahwa perempuan itu masih ada melahirkan 6 orang anak lagi setelah bayi perempuan yang dikenal bernama Siti. Sitilah yang kemudian melanjutkan dan mengembangkan keturunan mereka sampai sekarang dan merupakan masyarakat suku Caniago.
Mengenai nama perempuan itu Inyiak Susu Sabalah disebabkan karena pada saat menggali kubur, tanpa sengaja alat yang digunakan penggali kubur mengenai bagian dada (susu) perempuan tersebut, sehingga mengakibatkan susunya terpotong sebelah. Selain itu, posisi kuburan Inyiak Susu Sabalah tampak berbeda dengan kuburan pada umumnya. Jika biasanya posisi kuburan membujur dari utara ke selatan (menghadap kiblat), maka kuburan Inyiak Susu Sabalah mengarah dari barat ke timur, tidak menghadap kiblat. Masyarakat mendapati kuburan tersebut dengan posisi sudah seperti itu, jadi masyarakat beranggapan bahwa peristiwa itu memang sudah lama terjadi, bahkan ada kemungkinan sebelum Islam masuk.



Sampai sekarang, cerita tentang Inyiak Susu Sabalah masih beredar luas di masyarakat daerah Koto Gadang karena di samping kuburannya masih dapat dilihat, masyarakat juga mengenal adanya “juru kunci” dari kuburan tersebut, yaitu Bapak Wali Jorong Lambah yang notabene adalah keturunan suku Caniago. Berdasarkan cerita informan yang merupakan adik kandung dari Bapak Wali Jorong Lambah, bapak wali jorong pernah beberapa kali didatangi oleh Inyiak Susu Sabalah dan anaknya Siti dalam bentuk gaib. Atas dasar itulah bapak wali jorong berinisiatif mengajak masyarakat, terutama keturunan suku Caniago untuk membersihkan kuburan dan membuat bangunan semacam gobah sebagai penghormatan untuk Inyiak Susu Sabalah. Selain itu, peninggalan Inyiak Susu Sabalah berupa kendi, tombak, dan lesung dua lubang masih bisa dilihat sampai sekarang.
Saya mengklasifikasikan cerita rakyat ini ke dalam mite karena masyarakat menganggap kuburan itu keramat dan sakti. Orang tidak boleh sembarangan berada di kuburan itu, apalagi dengan niat yang tidak baik.




 Dalam Bentuk Bahasa Daerah (Minang Kabau):
 Mite-Sumatera Barat-Koto Gadang                                         Yos Caniago, 36,      
   laki-laki
   Petani,
   Caniago, Minangkabau
   Koto Gadang
   30 Maret 2012.

Inyiak Susu Sabalah
Zaman dulu, dipakiroan sabalum agamo Islam masuak ka Indonesia, ado padusi nan tingga di Desa Koto Gadang, daerah Maninjau. Samaso hiduiknyo, padusi tu dikenal baiak dek masyarakaik dan manjalani kahidupan sarupo urang kabanyakan. Katiko maningga, ruponyo padusi tu sadang manganduang. Masyarakaik maraso sadiah karano padusi tu maningga sabalum malahiakan anaknyo.
Babarapo lamo sasudah padusi tu maningga, masyarakaik dikajuikkan dek suaro bayi manangih jo urang banyanyi untuak maantokkan bayinyo. Masyarakaik labiah takajuik lai karano suaro tu barasa dari kuburan padusi tadi. Samakin dakek ka pusaro padusi tu, samakin jaleh suaro tu tadanga. Mulonyo masyarakaik maraso marindiang jo takuik dek adonyo suaro tu, tapi masyarakaik labiah maraso panasaran dibueknyo. Akianyo masyarakaik barancana mangali kuburan tu.
Sasudah dikali, apo nan didanga dek masyarakaik ruponyo batua. Di dalam kuburan, masyarakaik mancaliak padusi tu manggendong bayinyo. Nan labiah mambuek masyarakaik tasirok, kuburan tampek padusi tu barado mambantuak sabuah ruangan nan lapang, di dalamnyo ado pamandangan nan sangaik rancak, saking rancaknyo indak bisa digambaran jo kato-kato. Padusi tu hiduik baliak, inyo sukses malahiakan bayi nan ado dalam kanduangannyo barupo padusi. Katiko mancaliak padusi tu, masyarakaik mandapati pakaian nan dipakainyo adolah pakaian nan pernah diagiahkannyo ka urang lain nan mambutuhkan patolongan. Masyarakaik mayakini baraso itu marupokan balasan ateh kabaikan nan lah dipabuek padusi tu samaso hiduiknyo.
Sasudah kajadian manakjubkan tasabuik, padusi tu kambali manjalani kahidupan normal sarupo urang pado umumnyo. Manuruik carito nan baredar di masyarakaik, dikatahui baraso padusi tu ado malahiakan 6 urang anak lai sasudah bayi padusi nan dikenal banamo Siti. Sitilah nan kamudian malanjuikkan jo mangambangkan katurunan inyo sampai kini nan marupokan masyarakaik suku Caniago.
Manganai namo padusi tu Inyiak Susu Sabalah disababkan karano pado wakatu mangali kubua, alek nan dipakai pangali kubua indak sangajo manganai bagian dado (susu) padusi tu, sahinggo susunyo tapotong sabalah. Salain itu, posisi kuburan Inyiak Susu Sabalah tampak babeda jo kuburan urang pado umumnyo. Kalau biasonyo posisi kuburan mambujua dari utaro ka salatan (mahadok kiblat), mangko kuburan Inyiak Susu Sabalah arahnyo dari barat ka timur, indak mahadok kiblat do. Masyarakaik mandapati kuburan tasabuik lah jo posisi sarupo itu, jadi masyarakaik baranggapan baraso kajadian tu memang lah lamo, bahkan ado kemungkinan sabalum Islam masuak.




Sampai kini, carito tantang Inyiak Susu Sabalah masih baredar lueh di masyarakaik daerah Koto Gadang dek karano salain pusaronyo masih bisa diliek, masyarakaik juo tau baraso ado juru kunci pusaro tasabuik, yaitu Pak Wali Jorong Lambah nan marupokan katurunan suku Caniago juo. Bardasarkan carito informan nan marupokan adiak kanduang Pak Wali Jorong Lambah, pak wali jorong parnah babarapo kal didatangi dek Inyiak Susu Sabalah jo anaknyo Siti dalam bantuak gaib. Ateh dasar itulah pak wali jorong bainisiatif maaajak masyarakaik, tarutamo katurunan suku Caniago untuak mambarasiahkan kuburan jo mambuek bangunan samacam gobah sabagai panghormatan untuak Inyiak Susu Sabalah. Salain itu, paninggalan Inyiak Susu Sabalah barupo kendi, tombak, jo lasuang duo lubang masih bisa diliek sampai kini.
Ambo mangalompokkan carito rakyat ko ka dalam mite karano masyarakaik manganggap kuburan tu karamaik jo sakti. Urang indak buliah sumbarang sajo barado di kuburan tu, apolai jo niaik nan indak elok.








0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © 2015 diaro | Distributed By Blogger Template | Designed By Blogger Templates
Scroll To Top