Mite-Sumatera Barat-Caniago-Koto Gadang. Yos Caniago, 36, laki-laki
Petani,
Caniago,
Minangkabau
Koto Gadang
30 Maret
2012.
Inyiak Susu Sabalah
Pada
zaman dahulu, diperkirakan sebelum agama Islam masuk ke Indonesia, ada seorang
perempuan yang tinggal di Desa Koto Gadang, daerah
Maninjau. Semasa hidupnya, perempuan itu dikenal baik oleh masyarakat luas dan
menjalani kehidupan layaknya orang biasa. Sewaktu meninggal dunia, ternyata
perempuan itu diketahui dalam keadaan hamil. Warga merasa sedih karena
perempuan itu meninggal sebelum sempat melahirkan anaknya.
Beberapa
lama setelah meninggalnya perempuan itu, warga dikejutkan dengan adanya suara
bayi menangis dan orang menyanyi untuk bayinya. Warga lebih kaget lagi karena
suara tersebut berasal dari kuburan perempuan itu. Semakin dekat ke kuburan,
semakin jelas suara itu terdengar. Awalnya warga merasa merinding dan takut
dengan adanya suara itu, tetapi warga lebih merasa penasaran dibuatnya.
Akhirnya warga berencana
menggali kuburan itu.
Setelah digali,
apa yang didengar warga ternyata benar. Di dalam kuburan, warga
melihat perempuan itu menimang bayinya. Yang lebih membuat warga tersentak,
kuburan tempat perempuan itu membentuk sebuah ruangan yang lapang dan di
dalamnya terdapat keindahan yang tidak dapat dilukiskan dengan kata-kata.
Perempuan itu hidup kembali dan berhasil melahirkan bayi berjenis kelamin
perempuan yang ada dalam kandungannya. Saat melihat perempuan itu, warga
mendapati pakaian yang dikenakannya adalah pakaian yang pernah
diberikannya pada orang lain yang membutuhkan pertolongan. Warga meyakini bahwa
itu merupakan balasan atas kebaikan yang telah dilakukan perempuan itu semasa
hidupnya.
Sesudah
peristiwa menakjubkan tersebut, perempuan itu kembali menjalani kehidupan
normal seperti orang pada umumnya. Menurut cerita yang beredar di masyarakat,
diketahui bahwa perempuan itu masih ada melahirkan 6 orang anak lagi setelah
bayi perempuan yang dikenal bernama Siti. Sitilah yang kemudian melanjutkan
dan mengembangkan keturunan mereka sampai sekarang dan
merupakan masyarakat suku Caniago.
Mengenai
nama perempuan itu Inyiak Susu Sabalah disebabkan
karena pada
saat menggali kubur, tanpa sengaja alat yang digunakan penggali
kubur mengenai bagian dada (susu)
perempuan tersebut, sehingga mengakibatkan
susunya terpotong sebelah. Selain itu, posisi kuburan
Inyiak Susu Sabalah tampak berbeda dengan kuburan pada umumnya. Jika biasanya
posisi kuburan membujur dari utara ke selatan (menghadap kiblat), maka kuburan
Inyiak Susu Sabalah mengarah dari barat ke timur, tidak
menghadap kiblat. Masyarakat mendapati kuburan tersebut dengan posisi sudah
seperti itu, jadi masyarakat beranggapan bahwa peristiwa itu memang sudah lama
terjadi, bahkan ada kemungkinan sebelum Islam masuk.
Sampai
sekarang, cerita tentang Inyiak Susu Sabalah masih beredar luas di masyarakat
daerah Koto Gadang karena di samping kuburannya masih dapat dilihat, masyarakat
juga mengenal adanya “juru kunci” dari kuburan tersebut, yaitu Bapak Wali
Jorong Lambah yang notabene adalah keturunan suku Caniago. Berdasarkan cerita
informan yang merupakan adik kandung dari Bapak Wali Jorong Lambah, bapak wali
jorong pernah beberapa kali didatangi oleh Inyiak Susu Sabalah dan anaknya Siti
dalam bentuk gaib. Atas dasar itulah bapak wali jorong berinisiatif mengajak
masyarakat, terutama keturunan suku Caniago untuk membersihkan kuburan dan
membuat bangunan semacam gobah sebagai penghormatan untuk Inyiak Susu Sabalah.
Selain itu, peninggalan Inyiak Susu Sabalah berupa kendi, tombak, dan lesung
dua lubang masih bisa dilihat sampai sekarang.
Saya mengklasifikasikan cerita rakyat ini ke dalam mite karena masyarakat menganggap
kuburan itu keramat dan sakti. Orang tidak boleh sembarangan berada di kuburan
itu, apalagi dengan niat yang tidak baik.
Dalam Bentuk Bahasa Daerah (Minang Kabau):
Mite-Sumatera Barat-Koto Gadang Yos Caniago, 36,
laki-laki
Petani,
Caniago,
Minangkabau
Koto Gadang
30 Maret
2012.
Inyiak Susu Sabalah
Zaman dulu, dipakiroan sabalum agamo Islam masuak ka Indonesia, ado
padusi nan tingga di Desa Koto Gadang, daerah Maninjau. Samaso hiduiknyo, padusi
tu dikenal baiak dek masyarakaik dan manjalani kahidupan sarupo urang
kabanyakan. Katiko maningga, ruponyo padusi tu sadang manganduang. Masyarakaik
maraso sadiah karano padusi tu maningga sabalum malahiakan anaknyo.
Babarapo lamo sasudah padusi tu maningga, masyarakaik dikajuikkan dek suaro
bayi manangih jo urang banyanyi untuak maantokkan bayinyo. Masyarakaik labiah
takajuik lai karano suaro tu barasa dari kuburan padusi tadi. Samakin dakek ka
pusaro padusi tu, samakin jaleh suaro tu tadanga. Mulonyo masyarakaik maraso
marindiang jo takuik dek adonyo suaro tu, tapi masyarakaik labiah maraso
panasaran dibueknyo. Akianyo masyarakaik barancana mangali kuburan tu.
Sasudah dikali, apo nan didanga dek masyarakaik ruponyo batua. Di dalam
kuburan, masyarakaik mancaliak padusi tu manggendong bayinyo. Nan labiah
mambuek masyarakaik tasirok, kuburan tampek padusi tu barado mambantuak sabuah
ruangan nan lapang, di dalamnyo ado pamandangan nan sangaik rancak, saking
rancaknyo indak bisa digambaran jo kato-kato. Padusi tu hiduik baliak, inyo sukses
malahiakan bayi nan ado dalam kanduangannyo barupo padusi. Katiko mancaliak
padusi tu, masyarakaik mandapati pakaian nan dipakainyo adolah pakaian nan
pernah diagiahkannyo ka urang lain nan mambutuhkan patolongan. Masyarakaik
mayakini baraso itu marupokan balasan ateh kabaikan nan lah dipabuek padusi tu
samaso hiduiknyo.
Sasudah kajadian manakjubkan tasabuik, padusi tu kambali manjalani
kahidupan normal sarupo urang pado umumnyo. Manuruik carito nan baredar di
masyarakaik, dikatahui baraso padusi tu ado malahiakan 6 urang anak lai sasudah
bayi padusi nan dikenal banamo Siti. Sitilah nan kamudian malanjuikkan jo
mangambangkan katurunan inyo sampai kini nan marupokan masyarakaik suku Caniago.
Manganai namo padusi tu Inyiak Susu Sabalah disababkan karano pado
wakatu mangali kubua, alek nan dipakai pangali kubua indak sangajo manganai
bagian dado (susu) padusi tu, sahinggo susunyo tapotong sabalah. Salain itu,
posisi kuburan Inyiak Susu Sabalah tampak babeda jo kuburan urang pado umumnyo.
Kalau biasonyo posisi kuburan mambujua dari utaro ka salatan (mahadok kiblat),
mangko kuburan Inyiak Susu Sabalah arahnyo dari barat ka timur, indak mahadok
kiblat do. Masyarakaik mandapati kuburan tasabuik lah jo posisi sarupo itu,
jadi masyarakaik baranggapan baraso kajadian tu memang lah lamo, bahkan ado
kemungkinan sabalum Islam masuak.
Sampai kini, carito tantang Inyiak Susu Sabalah masih baredar lueh di masyarakaik daerah Koto Gadang dek karano salain pusaronyo masih bisa diliek, masyarakaik juo tau baraso ado juru kunci pusaro tasabuik, yaitu Pak Wali Jorong Lambah nan marupokan katurunan suku Caniago juo. Bardasarkan carito informan nan marupokan adiak kanduang Pak Wali Jorong Lambah, pak wali jorong parnah babarapo kal didatangi dek Inyiak Susu Sabalah jo anaknyo Siti dalam bantuak gaib. Ateh dasar itulah pak wali jorong bainisiatif maaajak masyarakaik, tarutamo katurunan suku Caniago untuak mambarasiahkan kuburan jo mambuek bangunan samacam gobah sabagai panghormatan untuak Inyiak Susu Sabalah. Salain itu, paninggalan Inyiak Susu Sabalah barupo kendi, tombak, jo lasuang duo lubang masih bisa diliek sampai kini.
Ambo mangalompokkan carito rakyat ko ka dalam mite karano masyarakaik
manganggap kuburan tu karamaik jo sakti. Urang indak buliah sumbarang sajo
barado di kuburan tu, apolai jo niaik nan indak elok.
0 komentar:
Posting Komentar