Selasa, 22 September 2015

Folklor Asal-Ususl Nama Daerah di Sumatera Barat Lubuak Sao (Maninjau)

Asal usul nama daerah-Sumatera Barat-Lubuak Sao-           Hj. Bareham, 90, perempuan
Maninjau.                                                                               Ibu rumah tangga,
           Guci, Minangkabau
           Lubuak Sao
           30 Maret 2012.

Lubuak Sao

Lubuak Sao merupakan sebuah daerah yang terletak di Kabupaten Agam. Asal usul daerah ini diberi nama Lubuak Sao adalah sebagai berikut.
Pada zaman dahulu daerah ini adalah daerah yang indah dan permai. Daerah ini dialiri oleh sebuah sungai yang hulunya merupakan tempat keluarnya air dari sebuah danau, yaitu Danau Maninjau. Biasanya pada sore hari masyarakat setempat berbondong-bondong pergi ke sungai ini untuk mandi bersama-sama karena memang dahulu di rumah warga belum ada kamar mandi (MCK), sehingga jika ada kegiatan yang membutuhkan air, warga selalu memanfaatkan sungai ini.
Ketika sore hari, para remaja putri di daerah tersebut turun ke sungai untuk mandi karena hal itu merupakan tradisi masyarakat setempat pada waktu itu. Setiap remaja putri yang ingin pergi ke sungai, maka ada teman atau pendamping dari pihak keluarga kandungnya sendiri. Di antara remaja putri tersebut, ada seorang gadis yang bernama Sao.
Setelah mereka sampai di sungai, mereka mandi di sebuah tempat yang memang sengaja dibuat oleh warga berupa semacam bendungan yang di sekelilingnya disusun bebatuan besar. Di sanalah warga mandi sekaligus mencuci pakaian. Ketika sedang asyik mandi, mereka terkejut mendengar seseorang berteriak dan kemudian teriakan tersebut lenyap seketika. Mereka pun mencari sumber suara itu berasal. Ternyata suara itu berasal dari tempat Sao mandi, tepatnya di bawah pohon kelapa. Dengan segera mereka ke sana, tetapi Sao telah menghilang. Setelah diamati, ternyata terdapat sebuah lubuak (lubuk) yang tidak tahu dasarnya. Mereka beranggapan bahwa Sao telah tenggelam di lubuak itu. Kejadian ini menggemparkan masyarakat dan penduduk berdatangan ke tempat tersebut. Setelah diamati kembali, ternyata memang terdapat sebuah lubang yang tidak jelas arahnya.
Gambar: Lubuk (Lubuak) tempat Sao tenggelam.

Beberapa waktu berselang, terdengar kabar bahwa ditemukan sesosok mayat perempuan di Laut Sumpu. Mayat itu keluar dari sebuah lubang air. Kabar itu tersebar sampai ke telinga masyarakat tempat Sao tinggal. Besar dugaan bahwa itu adalah mayat Sao yang pernah hilang di lubuk tempat pemandiannya dahulu. Karena kejadian tersebut dan untuk mengenang peristiwa hilangnya Sao, penduduk menamai lubuk itu dengan nama Lubuak Sao.





Dalam Bentuk Bahasa Daerah (Minang Kabau): 



Asa mulo namo daerah-Sumatera Barat-Lubuak Sao-                 Hj. Bareham, 90, padusi
Maninjau.                                                                                     Ibu rumah tanggo,
     Guci, Minangkabau
     Lubuak Sao
     30 Maret 2012.

Lubuak Sao

Lubuak Sao marupokan sabuah daerah nan talatak di Kabupaten Agam, tapeknyo di Koto Malintang, Maninjau. Asa mulo tampek ko diagiah namo lubuak sao adolah sabagai barikuik.
Saisuak, daerah ko adolah daerah nan rancak jo segeh. Daerah ko dilalui dek batang aia nan hulunyo marupokan tampek kalua aia Danau Maninjau. Biasonyo patang ari masyarakaik satampek basamo-samo pai ka batang aia tu untuak mandi karano dahulu di rumah masyarakaik alum ado kamar mandi jo tampek ka jamban, sahinggo kalau ado kaparaluan masyarakaik nan mambutuhkan aia, pasti mamamfaaikkan aia dari batang aia ko.
Katiko sore ari, anak gadih di tampek tu pai mandi basamo-samo karano kegiatan itu marupokan tradisi dek masyarakaik satampek wakatu itu. Kok ado anak gadih nan nio mandi ka batang aia, mangko harus ado kawan atau didampingi dek dunsanaknyo. Di antaro gadih-gadih tu, ado surang gadih nan banamo si Sao.
Satibo di batang aia, anak gadih-gadih tu mandi di sabuah tampek nan sangajo dibuek dek masyarakaik barupo samacam buatan nan sakaliliangnyo disusun batu-batu gadang. Di sinan masyarakaik biaso mandi jo mancuci kain. Katiko sadang asik mandi, anak gadih-gadih tu dikajuikkan dek suaro mamakiak, sudah tu suaro pakiak tu mailang sakatiko. Urang langsuang mancari sumber suaro tu. Ruponyo suaro pakiak tu barasa dari tampek si Sao mandi, tapeknyo di bawah batang karambia. Kawan-kawan si Sao langsuang maliek ka situ, tapi ruponyo si Sao ndak ado di tampek tu lai. Sasudah di caliak-caliak, kironyo tampek tu balubang, samacam lubuak nan dalam sangaik, sampai-sampai ndak dikatahui dasarnyo. Kawan-kawan si Sao manyangko baraso si Sao lah tabanam di lubuak tu. Kajadian tasabuik mambuek eboh urang sakampuang. Masyarakaik satampek langsuang badatangan ka tampek tu. Sasudah dicaliak bana, ruponyo memang ado lubang nan indak jaleh arah jo dasarnyo.
Babarapo lamo sasudah itu, tadanga kaba baraso didapati maik padusi di Lauik Sumpu. Maik tu kalua dari sabuah lubang. Kaba tu sampai ka talingo masyarakaik tampek si Sao tingga. Banyak urang baranggapan baraso itu adolah maik si Sao nan pernah ilang di lubuak tampek inyo mandi dahulu. Dek karano itulah, untuak maingek kajadian tasabuik sakaligus maingek ilangnyo Sao, masyarakaik maagiah namo lubuak tu jo namo Lubuak Sao.

Gambar: Sungai tempat lubuk (lubuak) berada.



0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © 2015 diaro | Distributed By Blogger Template | Designed By Blogger Templates
Scroll To Top