Rabu, 23 September 2015

Folklor Legenda Bujang Sambilan

Legenda-Sumatera Barat-Maninjau.                                        Yasril Efendi, 50, laki-laki
  Guru,
  Caniago, Minangkabau
  Bayua
  31 Maret 2012.

Ikan Bujang Sambilan

Cerita Bujang Sambilan merupakan legenda terbentuknya Danau Maninjau. Bujang Sambilan adalah sembilan orang laki-laki yang bersaudara dan mempunyai seorang adik perempuan. Bujang Sambilan yaitu Palimo Bayua, Pandeka Rayo, Balok, Kurambik, Gasang, Pandan Sunsang, Malintang, Kukupando, dan Galapuang. Cerita Bujang Sambilan ini mengisahkan tentang cinta Puti Rasani dengan si Giran. Puti Rasani adalah adik perempuan Bujang Sambilan dan si Giran adalah anak Datuak Limbatang yang merupakan mamak dari Bujang Sambilan. Cinta antara Puti Rasani dengan si Giran kandas karena fitnah yang dilakukan oleh saudara Puti Rasani.

Cerita ini berawal dari Puti Rasani yang pergi menjenguk mamaknya (Datuak Limbatang) yang sedang sakit. Di sana Puti Rasani bertemu dengan Giran (anak Datuak Limbatang) dan eteknya yang bernama Rambun. Karena seringnya Puti Rasani pergi ke rumah Giran, maka Datuak Limbatang berencana menjodohkan Giran dengan Puti Rasani. Datuak Limbatang pergi ke rumah Bujang Sambilan untuk memusyawarahkan perjodohan anaknya dengan Puti Rasani. Di antara sembilan bersaudara itu, hanya Malintang yang tidak menyetujui perjodohan tersebut. Malintang tidak setuju dengan perjodohan tersebut karena kepincangan yang terjadi pada dirinya disebabkan oleh si Giran pada waktu belajar silat. Karena ada dari Bujang Sambilan yang tidak setuju, maka mereka tidak mau menerima tawaran perjodohan dari Datuak Limbatang, dan Puti Rasani tidak dibolehkan lagi berkunjung ke rumah mamaknya tersebut.

Karena tidak diterimanya perjodohan itu, Giran pun berniat meninggalkan kampung halamannya untuk pergi merantau. Sebelum kepergiannya, ia pamit kepada Puti Rasani. Pada saat itu bujang sambilan memergoki Puti Rasani sedang berduaan dengan Giran. Mereka pun membawa  Puti Rasani pulang dan akan menindaklanjuti perbuatan yang telah dilakukannya.  Puti Rasani  dituduh oleh saudara-saudaranya melanggar adat karena berduaan dengan Giran. Sebagai konsekuensinya, bujang sambilan menjalankan hukum adat, yaitu melemparkan Puti Rasani ke kawah Gunung Tinjau. Sebelum dilemparkan, Puti Rasani bersumpah. Apabila ia tidak bersalah, maka Gunung Tinjau akan memperlihatkan yang sebenarnya. Saat Puti Rasani dilemparkan, Giran pun ikut melompat ke kawah Gunung Tinjau. Setelah itu Gunung Tinjau meletus begitu dahsyatnya, sehingga terbentuklah Danau Maninjau yang dikelilingi oleh bukit-bukit yang menandakan dulu bekas gunung merapi. Akibatnya bujang sambilan dikutuk menjadi sembilan ekor ikan karena fitnah yang mereka lakukan.
Sampai sekarang, masyarakat di sekitar Danau Maninjau meyakini bahwa di dalam danau masih ada Ikan Bujang Sambilan yang menjadi penjaga Danau Maninjau.  Apabila ada seseorang yang meninggal di dalam danau, maka jasadnya tidak diterima oleh Danau Maninjau dan akan dikeluarkan kembali. Saat itu akan terjadi hujan lebat dan angin yang kencang.
Sejak kejadian itu pula, daerah di sekitar Danau Maninjau diberi nama sesuai dengan nama keluarga Bujang Sambilan seperti Koto Malintang, Sungai Batang, Bayua, Tanjuang Sani, Batang Kurambik, Balok, Gasang, Rambun Bamaniak, Pandan, Galapuang, Sigiran, Marasok, dan Tanjung Raya.


Gambar: Danau Maninjau, Tempat ikan Bujang Sambilan bersemayam yang diyakini warga sekitar.


Dalam Bentuk Bahasa Daerah (Minang Kabau): 

Legenda-Sumatera Barat-Maninjau.                                         Yasril Efendi, 50, laki-laki
  Guru,
  Caniago, Minangkabau
  Bayua
  31 Maret 2012.

Ikan Bujang Sambilan
Carito bujang sambilan marupokan legenda tabantuaknyo Danau Maninjau. Bujang sambilan adolah sambilan urang badunsanak kanduang nan mampunyoi adiak padusi. Bujang Sambilan yaitu Palimo Bayua, Pandeka Rayo, Balok, Kurambik, Gasang, Pandan Sunsang, Malintang, Kukupando, jo Galapuang. Carito bujang sambilan mangisahkan tantang cinto Puti Rasani jo si Giran. Puti Rasani adolah adiak padusi Bujang Sambilan, sadangkan si Giran adolah anak Datuak Limbatang nan marupokan mamak dari Bujang Sambilan. Cinto antaro Puti Rasani jo si Giran pupuih karano pitanah nan dibuek dek sudaro Puti Rasani.
Carito ko bamulo dari Puti Rasani nan pai maliek mamaknyo (Datuak Limbatang) nan sadang sakik. Di sinan Puti Rasani batamu jo si Giran (anak Datuak Limbatang) jo eteknyo nan banamo Rambun. Karano acok  Puti Rasani pai ka rumah Giran, mako Datuak Limbatang barencana manjodohkan si Giran jo Puti Rasani. Datuak Limbatang pai ka rumah bujang sambilan untuak bamusyawarah guno mambicarokan rencana Datuak Limbatang. Di antaro sambilan badunsanak tu, hanyo Malintang nan indak satuju jo rencana Datuak Limbatang tasabuik. Malintang indak satuju dek karano inyo pernah pincang gara-gara si Giran wakatu baraja basilek. Karano Malintang indak satuju, mangko dunsanak Puti Rasani nan lain indak namuah pulo manarimo tawaran Datuak Limbatang. Sasudah itu Puti Rasani ndak dibuliahkan bakunjuang lai ka rumah mamaknyo tu.
Dek sabab indak ditarimonyo pajodohan itu, si Giran pun baniaik maninggakan kampuang halamannyo untuak pai marantau. Sabalum pai, si Giran mintak izin ka Puti Rasani. Katiko itu Malintang jo sudaronyo nan lain indak sangajo maliek Puti Rasani baduo-duo jo si Giran. Akianyo Sani jo si Giran dibao pulang guno mampatanyokan kalakuan nan lah dikarajokannyo.

Puti Rasani dituduah dek dunsanaknyo malangga adek karano lah baduo-duo jo si Giran. Sabagai balasannyo, Bujang Sambilan manjalankan hukum adek, yaitu maoncekkan Puti Rasani ka dalam kawah Gunuang Tinjau. Sabalum dioncekkan, Puti Rasani basumpah. Kalau inyo indak basalah, mangko Gunuang Tinjau akan mancaliakkan nan sabananyo. Katiko Puti Rasani dioncekkan, si Giran juo ikuik malompek ka dalam kawah Gunuang Tinjau. Sasudah itu Gunuang Tinjau malatuih sangaik kareh, sahinggo tabantuaklah Danau Maninjau nan dikaliliangi dek bukik-bukik nan manjadi tando baraso itu dulu bakeh gunuang marapi. Akibeknyo Bujang Sambilan dikutuak manjadi sambilan ikua ikan dek karano pitanah nan lah inyo pabuek.
Sampai kini, masyarakaik sakitar Danau Maninjau mayakini baraso di dalam danau tu ado juo lai ikan bujang sambilan nan manjadi panjago Danau Maninjau. Kalau ado urang nan maningga di dalam danau, mangko maiknyo indak ka ditarimo dek Danau Maninjau, tapi dikaluakan dari dalam danau. Katiko itu akan tajadi hujan labek jo angin kancang.
Sajak kajadian itu pulo, daerah-daerah di sakitar Danau Maninjau diagiah namo sasuai jo namo kaluarga bujang sambilan, di antaronyo Koto Malintang, Sungai Batang, Bayua, Tanjuang Sani, Batang Kurambik, Balok, Gasang,Rambun Bamaniak, Pandan, Galapuang, Sigiran, Marasok, jo Tanjuang Rayo.


  


0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © 2015 diaro | Distributed By Blogger Template | Designed By Blogger Templates
Scroll To Top